08 Jun 2012

UEFA EURO 2012


Kehangatan UEFA European Football Championship atau lebih dikenali sebagai EURO kembali mewarnai dan menceriakan peminat bolasepak seluruh Dunia. Pelbagai suka duka, pahit manis pasti akan menjadi rencah menarik dalam sukan penuh berprestij ini. Kejuaraan antara pasukan kebangsaan Eropah ini diselengarakan oleh pihak UEFA untuk kali ke-14.  Pertandingan ini akan bermula mulai hari ini iaitu 08hb Jun sehingga 01hb Julai nanti. Ini juga merupakan pertama kalinya bagi dua buah negara menganjurkan pertandingan ini bersama-sama iaitu POLAND dan UKRANE. Stesen2 TV swasta negara tidak ketinggalan berusaha menjadi penyiar rasmi bagi penganjuran seumpama ini. ASTRO biasanya akan menjadi stesen pilihan kebanyakan penonton kerana mempunyai sistem High Defination (HD) dan kawalan audio dan video yang cantik dan lebih tersusun.

Pada kaki bola inilah peluang untuk korang bersama rakan2 serta ahli keluarga untuk duduk sekali berbincang dan menyaksikan perlawanan penuh dramatik dan mendebarkan. Apapun pilihan korang, ia adalah hak korang.. tapi pada aku, apa barang kalau sekadar korang sekadar baca paper pagi2 esok nak tahu keputusan tapi tak menyaksikan sendiri perlawanan tersebut?? Aku rasa adalah lebih baik kita menyaksikan sendiri secara langsung di kaca TV untuk membuktikan kita adalah peminat fanatik team tertentu kan? hehe2.. Aku rasa pada yang tak tengok maybe ada kekangan kerja dan mungkin terikat dengan komitmen yang mana tempat kerja tiada menyediakan TV untuk saksikan perlawanan. Apapun hope korang happy dengan team pilihan masing2 janji SPAIN POWER!! haha2..

Disini juga aku sertakan sekali nama2 pasukan yang layak bertanding dalam EURO 2012 beserta gelaran pasukan masing2 oleh peminat2 diseluruh dunia..



PASUKAN                         GELARAN
Greece                      -      Galanolefki (Blue  And White)
Poland                      -     Bialo-Czerwoni (The White An Reds)
Russia                      -     Sbornaya (Team Or Selection)
Republic Czech       -     Navodak
Belanda                   -     Oranje
Denmark                -     The Red And White
Jerman                   -     Die Mannschaft (The Team)
Portugal                  -      Seleccao
Sepanyol                 -      La Roja (The Reds)
Republic Ireland    -    The Boys In Green

Italy                         -    Azzurri (Blues)
Crotia                       -    Kockasti (Checks)

England                   - The Three Lions
Perancis                   -  Les Bleus
Ukranine                 -  Zhovto-Blakytni (The Yellow-Blues)
Sweeden                  -   Blagult (The Blues-Yellow)

*P/S: Gambar2 Menarik...







Tiada ulasan: