17 Jun 2012

MELANGKAH KE SUKU AKHIR, TAHNIAH BUAT GREECE DAN REPUBLIC CZECH

Kadang2 kalau difikirkan memang kelakar, bukan apa bila pasukan kesayangan aku iaitu SPAIN ada perlawanan mesti aku tak sempat nak update dalam blog (walaupun dalam FB sempat la jugak) tapi bila melibatkan pasukan2 lain cepat plak aku update? hehe2.. Sungguh tak disangka2 apabila pasukan RUSIA yang pada awalnya menjadi antara pasukan pilihan tersingkir setelah ditewaskan dengan jaringan 1 - 0 oleh pasukan GREECE. Kehampaan juga jelas terpancar dari raut wajah pemain2 serta peminat2 POLAND apabila tanpa disangka tewas ditangan REPUBLIC CZECH juga dengan jaringan tipis 1 - 0. Walaupun selaku tuan rumah bersama UKRAINE itu nampaknya bukan tiket untuk POLAND melangkah mudah ke SUKU AKHIR.


Tak sangka juga semalam pasukan ENGLAND berjaya menjinakkan SWEDEN dengan 3 -2, pelbagai aksi dramatik dan suspen mewarnai perlawanan ini (almaklumlah ramai dah start sokong ENGLAND plak). Pasukan PERANCIS pula mencuri perhatian apabila berjaya membenam UKRAINE dengan 2 -0 . Dua pasukan telah tersingkir awal iaitu IRELAND dan SWEDEN itupun kerana sebelum itu pasukan aku iaitu SPAIN berjaya membuktikan bahawa mereka adalah pasukan pilihan apabila dengan mudah membelasah IRELAND dengan 4 -0. Itu memang sudah diduga (kalau diikutkan banyak lagi gol boleh diperolehi) sejak dari awal lagi, SPAIN mampu memberi kejutan diwaktu2 tidak diduga.

Apapun aku mengucapkan TAHNIAH kepada pasukan GREECE dan REPUBLIC CZECH (terutama sekali kepada penyokong kedua2 pasukan) kerana berjaya melangkah ke SUKU AKHIR UEFA EURO 2012. Walaupun jangkaan awal sepatutnya RUSIA mampu ke peringkat seterusnya namun keajaiban berlaku apabila pasukan belasahannya mampu menjadi pasukan teratas kumpulan A. Kumpulan A telah meletakkan pasukan REPUBLIC CZECH ditangga teratas diikuti GREECE dan seterusnya menyingkirkan terus RUSIA dan POLAND daripada saingan EURO pada kali ini.

Esok adalah penentuan untuk pasukan dari kumpulan B. Walau kumpulan manapun yang layak ke peringkat seterusnya kita seharusnya menyokong tanpa kompromi kerana ianya jelas menunjukkan bahawa pasukan kita pilih adalah team pilihan bukan sekadar menyokong jikalau menang semata2. Aku bukan juga bermaksud kita harus ketepikan pasukan kebangsaan kita (HARIMAU MALAYA kebanggaan rakyat MALAYSIA) pasukan negara tetap didalam hati namun kita juga mempunyai pilihan untuk memilih pasukan negara luar, betol tak? Lagipun harapan untuk melihat pasukan negara kita beraksi dipentas dunia belum lagi tercapai (Insya'allah jika diizinkan-Nya) mungkin suatu hari nanti pasukan negara akan terkenal diseluruh dunia dan menjadi pilihan bagi rakyat negara lain, hehe2..



Malam tadi juga dalam kerancakan saingan EURO aku sempat juga menonton perlawanan negeri kelahiran aku iaitu PERAK. Alhamdulillah PERAK berjaya menundukkan JOHOR FC dengan kemenangan 2 - 1. Corak permainan dan cara pengendalian bola nampaknya semakin kemas dan menarik setakat ini. Aku percaya tidak mustahil PERAK adalah pasukan yang mampu memberikan kejutan disaat2 akhir dan ianya juga bukanlah pasukan yang boleh dipandang sepi oleh lain2 pasukan di dalam saingan LIGA SUPER. Sebagai rakyat negeri PERAK dan seterusnya sebagai rakyat MALAYSIA aku tidak mungkin melupakan pasukan2 ini cuma dalam kerancakkan dan demam EURO 2012 pandangan aku tersasar jauh meneropong corak dan stategi malahan taktikal yang sungguh menarik dari pasukan2 dunia yang bertanding pada kali ini (aku harap ada pemain negara yang melihatnya dan mempelajari skill2 menarik ini).

Tiada ulasan: