28 Jun 2012

SPAIN KE FINAL (LANGKAHAN JUARA)

PENENTUAN PENALTI?? Alamak, itulah yang paling ditakuti oleh semua pemain dan kerana penaltilah team The Three Lions (England) tersingkir ditangan Azzurri (Italy) beberapa hari lalu. Apapun sebenarnya dalam sepakan penalti ini kesilapan sendirilah yang menjadi penentuan kekalahan pasukan diwakili dan seterusnya mengesahkan kemenangan pasukan lawan. Ramai pemain hebat bila berhadapan dengan penentuan penalti untuk mengesahkan kemenangan tak dinafikan ada yang tewas (tendangan tersasar), ianya telah menunjukkan bahawa penalti bukan semudah memasukkan bola kedalam gawang gol tetapi bagaimana untuk memastikan sepakan tersebut bukan meliar tetapi terus menerjah gawang tersebut. Tambahan pula dengan jeritan penonton dari pasukan lawan dan harapan menggungung dari peminat sendiri membuatkan adrenalin bergerak pantas dan akhirnya mereka2 yang berjaya mengatasi kekalutan emosi sendiri maspu menjaringkan gol dengan mudah dan bergaya.


Jika diperhatikan dari awal lagi dapat dilihat persedian yang rapi telah diatur dengan baik dan corak taktikal permain team La Roja (Sepanyol) tampak lebih menyerlah berbanding team Seleccao (Sepanyol). Kekangan ke atas Ronaldo oleh Pique membuahkan hasil apabila kemaraan Ronaldo sering terbatas. Namun seperti biasa kehebatan kedua2 pasukan sukar menjari jaringan apabila sering mensia2kan peluang yang terhidang didepan mata. Sehingga minit ke 90' dan seterusnya masa tambahan menjadikan hingga ke babak penentuan sepakan penalti sungguh mendebarkan.

Aku seperti biasa berdebar2  menyaksikan team aku berjuang untuk mara ke Final UERO 2012. Dengan kehebatan Iker Casillas menjaga gawang, Cech Fabregas menggunakan peluang itu untuk memastikan pasukannya layak ke Final. Alhamdulillah, akhirnya perjuangan Portugal terhenti setakat ini sahaja dan paling sedih pastinya adalah Cristiano Ronaldo kerana tidak sempat menendang bola penalti dan yang pasti dia hampa kerana tidak berjaya membawa pasukan yang diketuainya melangkah bergaya ke Final.

*P/S: Bola Itu Bulat...  

Tiada ulasan: