25 Mei 2012

TERTANGGUH

Alamak?? tertangguh lagi kerja 'Part Time' aku. Ni dah masuk dekat 3 hari dari due yang sepatutnya aku kena selesaikan semuanya. Korang mesti tertanya2kan apa yang aku buat? jeng2.. jeng.. kalau nak tau aku sebenarnya buat part time jurufoto majlis di tempat kerja aku. Biasalah kerja macam ni memerlukan aku untuk sentiasa ada dimana2 yang majikan aku buat majlis. Tapi tak semua event aku hadir sebab aku ada member yang mempunyai minat yang sama macam aku dan jenis muka tak malu main redah je tangkap gambar! haha2.. Tapi aku pun tak boleh harapkan dia sangat sebab dia ada page yang dia jadi admin dan aku juga ada page yang aku sendiri jadi admin. Kadang2 terpaksa la aku minta belas ehsan dia untuk kongsi2 gambar2 tu dengan aku? haha2.. Tapi macam biasalah, aku sendiri tak pasti kenapa la macam susah sangat aku nak upload semua gambar2 tersebut kat dalam page aku tu. Nak kata tak dapat bayaran, itu sudah semestinya tapi asal aku buat page ni pun bukan sebab nak nama, populariti atau nak dapatkan income tapi semuanya semata2 kerana 'HOBI'.


Aku pun dapat tahu ramai member2 aku yang berbulu dengan aku disebabkan kelewatan meng'upload'kan gambar2 tersebut. Entah la, nak cakap macam mana pun aku tak reti. Nak kata tak ada time free tipu la kan? tapi bila time nak edit gambar dan nak upload gambar2 tersebut, tetiba je terlinta kat fikiran aku nak melakukan dan buat kerja lain contohnya mengemas rumah, potong rumput kawasan rumah aku, bawa anak jalan2 dan macam2 perkara lain la yang sepatutnya aku tangguhkan dulu. Tapi seperti biasa aku lebih mengutamakan famili dahulu sebelum buat kerja. Cuma ada masanya kadang2 bila aku terlalu kuat bekerja hingga lupa nak jumpa anak aku yang tersayang. Ada satu ketika aku terpaksa tinggalkan anak aku bersama pengasuh dia hampir 2 minggu. Itupun kalau aku terlibat dengan kursus atau penjaga anak aku cuti dan balik kampung. Alamatnya memang seminggu tak berjumpa anak kesayangan aku ni.


Jadi kesempatan yang ada, aku gunakan sebaik2nya untuk buat apa yang aku rasa lebih penting contohnya menghabiskan masa bawa anak aku jalan2, pergi shopping, beriadah, jumpa saudara-mara dan macam2 lagilah yang aku rasa patut aku lakukan sebagai seorang ayah. Mungkin ada kata aku tak pandai bahagi masa, tapi "Aku Peduli Apa!" haha2.. bagi aku Famili 1st, Work 2nd. Mungkin ada masanya aku melupakan keluarga untuk kerjaya. Tak kisah la, janji masa yang ada aku tak sia2kan dengan tido je, btol tak kengkawan? Kalau tido apa pun tak boleh dilakukan, rugi je masa 24 jam yang kita perolehi sebab di sia2 tanpa di isi dengan perkara berfaedah.


Berbalik pada Hobi aku tadi, aku pun tengah cuba untuk men'settle'kan semuanya dan aku harap paling lewat pun lusa aku dah boleh upload semua gambar2 yang aku rakam. Aku pun malas nak jadi bahan kutukan orang lain, bukan apa tak mahu orang lain tambah DOSA! hehe2.. Insya'allah, kerja tetap kerja. Bila orang dah bagi kepercayaan kepada kita untuk memikul amanah yang diberi jangan pula kita musnahkan kepercayaan tersebut. Oklah, aku harap Big Boss aku terus percaya kat aku dan mudah2an cepat sikit aku tukar ke bahagian lain. Hehe2.. =p

Tiada ulasan: