26 Mei 2012

TAK KUSANGKA

Aisey.. sedih btol la hati aku. Tak sangka apa yang aku hajatkan tak menjadi kenyataan, dan paling tak sangka member baik aku yang dapat tempat yang aku idam2kan. Aku dapat tahu pun dari seorang kenalan yang menguruskan tentang pertukaran member aku tu. Tersentap juga la aku pada mulanya, tapi sebab nak cover macho aku wat2 slumber la macam takde apa2 yang berlaku. Padahal dalam hati cuma Tuhan je yang tahu. Ya! Aku Terkilan! sesangat2.. sampai aku rasa macam lemah sangat, apa yang aku nak lakukan macam tak berupaya je. Rasa fikiran aku kosong.. tapi takla kosong macam lagu Najwa Latif tu!


Bila aku dengar perkhabaran macam tu aku 'Blur' sekejap. Antara suka dan duka aku terpaksa menelan pahit segalanya dalam hati dan berlagak membuat muka seperti tiada apa2 yang berlaku. Malulah aku kalau aku katakan aku di'Palam' oleh member aku tu. Aku pun tak salahkan dia, mungkin bagi pihak pengurusan aku belum cukup kriteria dalam memenuhi permintaan jawatan tersebut dan mungkin juga belum berjaya membuktikan kebolehan dan keupayaan aku dalam melaksanakan tugasan. Tipu kalau aku katakan aku tak sedih? Ya, aku mengaku kesedihan sedang menghantui aku dikala ini. Langkah kaki aku mula longlai. Aku dah siap buat surat pertukaran dan mendapat galakan daripada pihak tersebut yang ber ia2 mahu mengambil aku tapi bila sampai waktunya orang lain pula yang diambil dan diminta lapor ke tempat tersebut? mau aku tak kecewa? seolah2 macam dipermainkan pun ada. Tapi apa boleh buat aku hanya orang bawahan yang hanya menurut perintah dan arahan.


Apapun aku terpaksalah terima kenyataan yang telah aku perolehi ni dengan tabah dan redha kerana ini semua adalah ketentuan dari yang Maha Esa. Mungkin sudah takdir aku bukan ke arah yang aku inginkan atau mungkin juga rezeki aku akan tiba dikemudian hari cuma masa dan waktu akan menentukan semuanya. Aku percaya hidup ini umpama sebuah kapal yang menempuh pelayaran yang sangat jauh, dimana kita terpaksa melawan pukulan ombak sebelum sampai ke destinasi yang ingin kita temui. Biasalah jika terlalu kuat badai melanda  kita mungkin akan tersasar jauh daripada haluan sebenar yang dituju namun jika kita tabah dan sabar Insya'allah jalan hidup dan apa yang kita impikan mampu kita kecapi dan gapai dengan jayanya. Dugaan dan cabaran adalah realiti kehidupan masa kini. Tanpa 'kabel' yang kuat belum tentu berjaya. Tapi aku yakin ALLAH sentiasa ada bersama aku. 


ALLAH SWT tidak akan membebani hamba2nya melainkan apa yang termampu dihadapi oleh mereka. Sebagaimana Firman-Nya yang bermaksud:


"ALLAH tidak  memberati (menguji) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya"
[Al-Baqarah : 286]

Tiada ulasan: